słowacka angielska 
Edukacja bez granic – w Lubotinie i w Muszynie
 
2021-08-13     Elwiry, Hipolita, Radosławy     "Każdy znajduje w swoim życiu jakiś porządek praw i wartości, które trzeba utzymać i obronić. Obronić dla siebie i innych." - Jan Paweł II    
Strona główna -> Informacja o projekcie

Informacje o projekcie

   Projekt „Edukacja bez granic - w Lubotinie i w Muszynie” zrodził się w wyniku dotychczasowych doświadczeń współpracujących od 2002 roku szkół: Zakladna skola s masterskou skolu L”ubotin i Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kurierów Sądeckich w Muszynie. Współpraca ta polegała na wspólnych występach młodzieży polskiej i słowackiej w czasie oficjalnych uroczystości organizowanych przez szkoły (również ogólnodostępnych dla mieszkańców Muszyny i Lubotina); zawodów sportowych; wycieczek turystyczno- krajoznawczych; lekcji otwartych dla uczniów i nauczycieli.
   Doświadczenia tej współpracy wskazywały, że zarówno nauczyciele jak i uczniowie zaprzyjaźnionych szkół zauważają, że pomimo tego, iż mieszkają tak blisko siebie (odległość dzieląca obie szkoły to tylko 20 kilometrów), dzieli ich wzajemny brak znajomości historii, kultury, tradycji i obyczajów regionów Sarisa i Sądecczyzny. Język polski i słowacki, choć ze sobą spokrewnione, zawierają wiele słów budzących śmieszność po obu stronach granicy i wiele słów, które mają takie samo brzmienie, a znaczą zupełnie coś innego. Przemyślenia nauczycieli i uczniów pozwoliły wysnuć refleksję, że ten brak wiedzy może sprzyjać utrzymywaniu się nieporozumień, a czasami nawet stereotypów i uprzedzeń narodowościowych.
   Dlatego wspólnie uznano, że podstawą czerpania wiedzy o kraju sąsiada powinna być znajomość różnic tak bliskich sobie języków. Interpretując słowa L. Wittgensteina - „Granice mojego języka są granicami mojego świata”, można powiedzieć, że poznając język jakiegoś narodu, poznajemy sposób postrzegania jego świata. Stąd pomysł jeszcze większego zbliżenia dzieci , młodzieży i nauczycieli współpracujących szkół poprzez wspólną naukę języka, poznawanie historii, kultury, tradycji obyczajów na pograniczu.
   Dzieci będą uczyły się języka poprzez wspólną realizacje działań zaplanowanych w projekcie w wyniku bezpośrednich kontaktów „twarzą w twarz”. Szczególna rolę w przezwyciężaniu barier językowych maja odegrać regionalne warsztaty wokalno – taneczne w trakcie, których uczniowie będą mogli poznawać siebie nawzajem poprzez muzykę, śpiew i taniec co ma dać podstawy do kontaktów na poziomie komunikacji  werbalnej. Podobną role mają odegrać zajęcia sportowe organizowane z okazji Dnia Dziecka.
   Założeniem projektu jest zmiana dotychczasowego stanu rzeczy poprzez lepsze poznanie języka, historii, kultury, obyczajów, muzyki i tańca a przez to zmiana postaw dzieci i młodzieży w stosunku do ich rówieśników z terenu pogranicza. Projekt będzie realizowany z wykorzystaniem najnowszej techniki w dziedzinie nauczania i przekazywania wiedzy. Technologie informatyczne i multimedialne, w tym wykorzystanie mobilnych interaktywnych ekranów dotykowych będą sprzyjać uzyskiwaniu lepszych efektów.

 

Odwiedzin :
Kreator IAP - (C)opyright by Interaktywna Polska   Webmaster: Adam Bartusiak